Így éld túl a magyar érettségit

Mindannyian várjátok, de más-más érzelemmel: kezdődnek az érettségik. Bár sokszor elmondták tanáraitok, négy év anyagát nem pár nap alatt lehet megtanulni – ha a “legyek túl rajta” hozzáállással mész is be hétfőn, bízz magadban: az évek során rengeteg dolgot elsajátítottál. S hogy milyen érzés? Erről meséljenek iskolánk volt tanulói: Így éltük/értünk meg 2012 (katt!).

mém

Talán a kezdet a nehéz, így a magyar érettségihez gyűjtöttünk nektek egy csokor jó tanácsot.

Mivel két feladatrészből áll, ezért külön érdemes tárgyalni őket.

Olvasott szövegértés (60 perc)

– Mindig olvasd el egyben a szöveget. Ha rögtön a kérdésekkel kezded, lehet a végén is van módosító/becsapós információ, amire már nem figyelsz, mert azt hiszed, megvan a válasz. Lásd át egyben a szöveget.
– Első olvasás után nézd végig a kérdéseket. Ajánlott ceruzával a szövegbe beleírni pl.: a kérdések sorszámát, hogy hol kapsz rá választ. Általában a bekezdések logikája segít, hogy beazonosítsd, melyik részt olvasd el újra, hogy pontosan megválaszold a kérdést.
– Olvasd el újra és újra a kérdést. Ne ugorj rögtön neki a megválaszolásának. Húzd alá a szövegben a válaszhoz kapcsolódó részt, hogy meggyőződj, tényleg benne van az információ.
– Ha a kérdés arra vonatkozik, hogy a szöveg mit állít, akkor azt válaszold meg. Lehet, hogy nem egyezik a te álláspontoddal, de csak az olvasottakra tudsz hivatkozni.

Szövegalkotás (180 perc)

– Bár a tanáraitok lelkesen próbálták a fejetekbe verni, újra: ne ess pánikba, a három feladatból csak EGYET kell kidolgoznod!
– Mi alapján dönts? Olvasd el alaposan mind a három feladatot. Erre megéri időt szánni, mert a közepénél gondolod meg magad, nem biztos, hogy egy másikat befejezel az elejétől.
– Mindhárom feladathoz használj piszkozati lapot, s írj vázlatot! Azaz inkább kezd egy kis “brainstorming” gondolattérképpel, hogy mi jut eszedbe a témáról, a szövegről első olvasatra. Itt érdemes mindent feljegyezni, mert később ha csak egy-két pontot elkezdesz kidolgozni, néhány jó ötlet elveszhet. Címszavakban, egy-két szóval írj le mindent, aztán jöhet a csoportosítás. Ehhez segítséget pl.: ITT találsz.
Alább egy minta, ez épp egy szóbeli tételhez:
Keacutep123_zps70ecc3a5– Aki bizonytalan, annak talán a novella (bár néha ez lesz egy vers is) kedvez: terjedelme miatt van mit írni róla, s talán kevésbé elvont, mint néhány vers. De ne feledd: nem csak a cselekményt kell visszaadnod! Epikus művek ötös cselekményszerkezete, narráció, idő- és térszerkezet, szereplők személyisége és konfliktusai, visszatérő motívumok… Ismerős? Ha nem, nézd át az epikus művek elemzési vázlatát pl.: ITT vagy ITT.

– Ha a vers a szimpatikus, vagy az összehasonlító verselemzés, gyakori hiba, hogy csak “leírod újra prózában” a verset. Igen, akkor is van cselekménye néha, de ez még nagyon kevés magában. Itt általában az elvont síkot kell boncolgatni még erősebben: motívumok, képrendszer, költői eszköztár. Újabb figyelmeztetés: nem az érdekes, hogy pl.: “találtam egy metaforát.”. Na és akkor? Így próbáld megfogalmazni: “…az [ilyen és ilyen] hangulatot erősíti az alábbi metafora [s jön egy pár szavas idézet]…”. Összehasonlító verselemzéshez szempontok pl.: ITT
– Ez már haladó szint, de általában a költőt nem azonosítjuk a versen beszélő személlyel. Ezért kapott egy ilyen fura nevet: “a lírai én“. Tehát ha van cselekménye a versnek, a költő nagy valószínűséggel semmi olyat nem tett, amit kimondat a lírai énnel. Ha mégis, azt külön meg kell említeni, hogy a kettő egybeesik. De ez a ritkább, s alaposan meg kell indokolni.

Érvelést csak annak ajánlott választani, aki tisztában van a kötelezőkkel, s netalán még hajlandó magától is leemelni valamit a polcról. Ugyanis a legtöbb ilyen feladat így szól: “…érvelésében utaljon 3-4 műre”.
– Az érvelésben az, hogy a tételmondattal egyetértünk-e vagy sem, többnyire rajtunk múlik: be kell bizonyítani. Ehhez pedig ÉRVEK kellenek, nem pedig mese. Tehát kerüljük a személyes példákat, s ahogy a feladat kéri, megadott irodalmi példákat hozzunk fel gondolataink védelmében. Talán itt a legfontosabb, hogy pontosan értelmezzük a feladat minden szavát, s használjuk fel a hozzá megadott idézetet. Néhány szempont pl.: ITT.

01abraJobb esetben már oldottál meg korábban próbaérettségit. De láttál már érettségi javítókulcsot? Még nem késő megnézni, hogy mire kapsz pontot mindhárom feladatnál! Kattints IDE a korábbi érettségikhez!

Összegezve: három szempontra kaphatsz 20-20-20 pontot: tartalom, megszerkesztettség, és nyelvi minőség. Ebből kell levonni a helyesírási hibákat még.

Tartalmi kifejtés
– Ahogy a fenti linken már megnéztél egy példát (ugye?!), természetesen a feladatodnak az adott témáról kell szólnia, pontosan meg kell válaszolnia az adott kérdést.
– Légy mindig konkrét, hivatkozz, idézz, vonj le következményt.
– Legyen személyes véleményed, de irodalmi példá(ko)n keresztül bizonyítsd.
– Minél tájékozottabb vagy a témában, ezt oszd is meg – csak arányaiban ne menjen a “kiegészítés” a fő feladat rovására.

Megszerkesztettség
– Legyen egy jó bevezetés! Lehet életrajz is, de igyekezz leszűkíteni, kapcsolni a témához.
– Ugyan így kell egy erős befejezés, ahol összegzed a fő gondolatokat s személyes véleményedet is tömören kifejted.
– Bekezdés, bekezdés, bekezdés! Legyen logikai egység, s az összetartozó gondolatokat jelöld! Ne feledd: a bekezdés nem csak abból áll, hogy a következőt új sorban kezded, de bentebb is!
– Ügyelj rá, hogy meglegyen a minimum 3 oldal. Ez tényleg az alsó határ, írj többet!!
– Legyen a témának megfelelő a felépítés. Egy összehasonlító verselemzésben nem szerencsés az epikus ötös egységet erőltetni, vagy érvelés pedig nincs tételmondat és érvek nélkül…
– Ha van egy jó vázlatod, ragaszkodj ahhoz, hogy követhető legyen az írásod és arányos. Ne csapongj, ne mond el ugyan azt más szavakkal két oldallal odébb.

Nyelvi minőség
– Fogalmazz érthetően. Találd meg az egyensúlyt: ne csak tőmondataid legyenek, de a barokk körmondatba is belegabalyodsz.
– Kerüld a szlenget! De té’lleg, mer’ cink.
– Ha valaminek a helyesírásában bizonytalan vagy, akkor keress egy rokon értelmű szót. Ha nem jut eszedbe, használj szabályzatot (lesz a teremben) – de vigyázz, ez ne lassítson be.
– A helyesírásnál pontlevonás jár a vesszőhibákért: ez leginkább újraolvasással tudod pótolni, mint a PONGYOLA ÉKEZETHASZNÁLATOT. Inkább most erőltess a lapra villámhárító méretű ékezetet, s a rövid ékezetnél ne lapos vonalat húzz, hanem kép pöttyöt tegyél. Az írásképre is kapsz pontot! Hibajavítót nem használhatsz, de marad a régi technika: kerek zárójel ( ) és EGY vonallal áthúzod. Semmi satírozást, nem kifestőkönyv az érettségi!

4_oszt_irasa1
Általános tippek

Semmit se hagyj üresen! A lottón is annyi számot karikázol be, amennyit kell, ugye?
– Mivel a telefonod ki kell tenned kikapcsolva, hozz karórát! Bár a teremben is kell lennie órának, néha nagyobb biztonságot ad, ha kéznél (szó szerint) is van egy. Mindig figyelj az időre, de a végiggondolást ne siesd el!
– Hozz magaddal “endorfint”: egy kis csoki, szőlőcukor, magnézium pezsgőtabletta jó hatással lehet a buksidra!
– Előző este már csak lazíts, mozogj, fuss egyet! Tanulni ilyenkor már szinte fölösleges, csak idegeskedsz rajta. Négy év anyaga nem egy éjszaka fog a fejedbe szállni. Az év bulija sem ekkor lesz, bármit állítanak a haverok. Korán feküdj le, s ha van időd, korábban érkezz, s sétálj még negyed órát.
– Ha még ez sem segít, jöhet az ezoterika: plüss maci, kabala, szerencse süti, ami csak jó kedvre derít!

article-0-14A6BFF4000005DC-639_634x478

Egy utolsó tipp: NE KÉSS EL!

Hajrá! Ha sikeres érettségivel felvesznek egyetemre vagy fősulira, rájössz, hogy ott félévente ekkora anyagmennyiségből vizsgázol! 🙂

mr-bean-exam

Please follow and like us:

Comments

comments