Célegyenesben az Ádámok és Évák!

Idén májusban mutatják be Ádámok és Évák címmel Madách: Az ember tragédiájának átdolgozott színpadi változatát.  A Gárdonyi Géza Színház előadásában a Gyakorlóiskola gimnazistái is szerepet kaptak. A folyamatosan zajló próbafolyamatról a darab rendezőjével, Fehér István színművésszel beszélgettünk. (Ide kattintva olvasható a legelső próbáról szóló cikk!)

szííínház
Iskolánk diákjai a Gárdonyi Géza Színház deszkáin fogják előadni a darabot az Egri Tavaszi Fesztiválon

Miért választotta a színészi pályát?

Óvodás koromtól érdekeltek a versek. Még az első verset is tudom, amit középső csoportosként mondtam, de ennek már nagyon hosszú ideje. Tulajdonképpen más nem érdekelt. Miután elvégeztem a szakközépiskolát, Rékasi Karcsi barátom megkérdezte tőlem, hogy mi legyen a foglalkozása. Ő volt mindig az első a versmondó versenyeken, én a második. Mondtam neki, hogy legyen színész, és utána rájöttem, hogy milyen jó ötletet adtam Karcsinak: akkor az leszek én is.

Mit gondol, milyen tulajdonságokra van szüksége egy embernek ahhoz, hogy jó színész legyen?

Ez körülbelül ugyan az, mint hogy mi a szerelem. Évezredek óta irkálják a költők a különböző verseiket, mindenki közelít valamihez, de nem lehet konkrétan megfogalmazni. Állóképesség, gondolat és bár lekoptatott szó, de tulajdonképpen egyfajta szeretetre is szükség van, de ez nem az a „magamhoz ölelem az emberiséget”, hanem az embert a gyarlóságában is nagyon tudni kell szeretni.

Ajánlja ezt a szakmát a diákjainak?

Nem. (nevet) Mikor Gobbi Hilda utolsó interjújában megkapta ezt a kérdést, hogy „Hildácska, hányszor érezte színésznőnek magát?”, beleszippantott a cigarettájába és annyit mondott: „Kétszer. De az egyik nem biztos.” Tehát aki ebbe belegondol, akkor az talán nem akarja ajánlani. De egyébként lehet, csak nagyon erősnek kell lenni hozzá.

weiß 1
Olvasópróba és rendezés. Kevés idő alatt sok feladat vár a leendő színészekre, de Fehér István nem ismer lehetetlent.

Hogyan jött az ötlet, hogy diákokkal készítsen színdarabot?

Szolnokon Radó Denise vezetésével csinálják évek óta Az ember tragédiáját és egy nagyszerű ötletnek tartom, mert van 15 szín, ez könnyedén leosztható –legalábbis azt hittem- 15 iskolára. Kellő számú szerepek vannak benne: a legkevesebb három fő és a legtöbb a londoni szín, ott 24. Egy jó 10 évvel ezelőtt Beke Sándor igazgató úr rendezésében én is játszottam a darabban, amikor a színházat felújították. Ezzel az előadással nyitott az új épület.

Hogy esett Önre a választás, hogy megrendezze a darabot?

Ez egy TÁMOP pályázat és végül is én tettem bogarat Blaskó Balázs igazgató úr fülébe, továbbgondoltuk és megpróbáltuk a diákság teljes szegmensét figyelembe venni. Úgyhogy a kicsi gyerekek Csongor és Tündéznek Árgyélus királyfi és Tündérszép Ilona történetén keresztül, a picivel nagyobbak Gergőket és Vicuskákat alakítanak egy drámapedagógiai foglalkozás keretében és Topolánszky Tamás vezetésével még táncolnak is. A legnagyobbaké pedig Az ember tragédiája.

10

Rendezőként hogyan készíti fel a színészeket egy-egy darabra?

Jól megkínozom őket. Nem tudom másképpen, mert az a jó, hogyha a problémákkal a próbán szembesülnek, és minél több helyzetben kipróbálják magukat. Próbálom kétségbe ejteni őket, felhívni a figyelmüket arra, hogy egy-egy szöveg mit jelent, és nem kicsit gondolok, hanem nagyot. Ennyi a dolog.

Mi a véleménye az Eszterházys diákokról és a munkájukról?

Az első kapcsolat, ami az iskolához kötött, az Kalóné Gyenes Réka tanárnő, és jó egészséget kívánok neki így a szülés után. Van néhány tanárkolléga, akikkel jó barátságban vagyok és ebből fakadóan elég jó véleményem van az iskoláról. Amikor bejöttem ide, olyan volt a diákság hangulata és kedve a munkához, amilyennek én ezt korábban elképzeltem.

AET.
A konstantinápolyi szín a Jankovics Marcell által feldolgozott Tragédiában. Iskolánk diákszínészei az eretneküldözés és a reménytelen lovagi szerelem világában készülnek.

Mi alapján dőlt el a szerepek és a színek kiosztása az iskolák között?

Erre nem tudok válaszolni, ezek impulzusok. Valószínűleg az is közre játszott, hogy melyik iskolában hány fiú és hány lány van, valamint a színekben mennyire fontos az, hogy a szerepeket milyen neműek alakítják. Van több olyan hely, ahol Ádámot és Lucifert is lányok játszák, mert egyszerűen nincsenek fiúk. Úgy látszik, ők egy kicsit elfordultak a színészi pályától.

Mennyire nehéz ekkora színészi gárdát irányítani?

Tudtam, hogy nehéz lesz… de hogy ennyire?! Ennek ellenére nagyon várjuk a májust, akkor kerül bemutatásra a darab. Úgy érzem, ahogy próbálunk és haladunk előre, mindenki egyre komolyabban veszi, egyre fontosabbnak tartja. Egyre inkább megtörténik az, hogy a diákság életének egy pici részévé válik a Tragédia.

Czoller Viktória (12.C)
Varga Regina (10.C)

Forgács Fanni beszámolóját a próbákról IDE kattintva tudod elolvasni!

63114

Please follow and like us:

Comments

comments

1 thought on “Célegyenesben az Ádámok és Évák!

Comments are closed.