Hogyan őrizzük meg egészségünket a téli hónapokban?

Hamarosan beköszönt a tél, az esték hosszabbak, a nappalok rövidebbek. Kevesebb időt töltünk a szabadban, több időt a házban. Tél idején is szükséges, hogy megőrizzük egészségünket.

Táplálkozásra és vitaminbevitelre fordítsunk nagyobb figyelmet! A vitaminokat jobb, ha zöldségek és gyümölcsök formájában visszük be a szervezetbe. Így jobban beépülnek, felszívódnak. Ezt lehetőleg minden nap tegyük meg! Bár a piacokról eltűnnek a hazánkban honos gyümölcsök, helyettük elárasztják a standokat a citrusfélék, amik C-vitamint tartalmaznak. Ilyen például a grapefruit, kivi, narancs, citrom. Sok felmérés szerint, télen a narancs a legjobb orvosság! A piacokon minden megtalálható, viszont ha van lehetőség ezeket a zöldségeket-gyümölcsöket otthonunkban termeszteni, akkor frissen fagyasszuk le őket, télen pedig csak kiolvasztjuk és élvezhetjük az ízeket. Lehetőleg ne vegyünk vitamintablettákat, mert azon csak rövid ideig maradnak a szervezetben, és drágák is.

Számunkra a legelérhetőbb gyümölcs az alma. Zöldségfélék közül a sütőtök kiváló A-vitamin forrás, melyből ízletes krémleves készülhet. Idesorolható még a répa, brokkoli, zeller. Hideg időben megnő a nehéz ételekre való igény, de ezekből a zöldségekből készült krémlevesek kellemesen telítenek, viszont nem hizlalnak.

Érdemes különböző testmozgásokat beiktatni mindennapjainkba. Sokan esnek abba a hibába, hogy nem mennek ki a szabad levegőre, mert hideg van. Ezért inkább a meleg szobában, a tv vagy a számítógép előtt töltik szabadidejüket. Válaszd inkább a sportot! Ez lehet uszoda, edző terem, túrázás, vagy csak egy tempós séta a természetben. A mozgás endorfint, vagyis boldogsághormont termel. Egy hétvégi szaunázás, testet-lelket melengető program lehet.

Ilyenkor fontos, hogy rétegesen öltözködjünk. Védjük nyakunkat, mellkasunkat, fülünket a szabadban. Olyan lábbelit válasszunk, ami lehetőleg vastag talpú, béléses. Ebben biztos nem fog fázni a lábunk. A bőrápolásra fokozottan ügyeljünk. A bőrünk könnyebben kiszárad. KI van téve a hideg szélnek, és a környezeti hatásoknak. Használjunk hidratáló krémet, ajakápolót, kézkrémet.

A napsütéses órák száma lecsökken a téli hónapokban, amitől depresszióssá válhatunk. Szánjunk magunkra egy kis időt, mikor elvonulhatunk egy csésze mézes gyümölcsteával, és az egész napos stresszt levezethetjük, és ez által feltöltődhetünk. Fontos hogy ilyenkor is sokat igyunk, napi 2-3 litert. A téli ruhában is ugyan úgy megizzadunk, mint nyáron. A meleg, zárt terekben is vízpárát fújunk ki, amivel csökken testünk víztartalma. Ezt a folyadékot pótolni kell a szervezet számára.

Ha mindezeket szem előtt tartjuk, ezekben a hónapokban is egészségesen és harmóniában tudunk élni.

Kovács Nikolett (12.D) – Szelényi Réka (12.D)

Please follow and like us:

Comments

comments